Overgewicht

 

Zwaarlijvigheid of obesitas is een wijdverspreide aandoening.  Obesitas en overgewicht kunnen leiden tot een aantal gezondheidsklachten en ziekten.  Het staat vast dat mensen met obesitas een grotere kans hebben om eerder te sterven dan mensen zonder obesitas.  Overgewicht kan leiden tot diabetes, hart-en vaatziekten, bloedvetstoornissen, astma, artrose, …

 

Wanneer spreken we van overgewicht?

Om te weten of je overgewicht hebt, kan je je BMI (body mass index)berekenen. Dat doe je heel eenvoudig met deze formule: Gewicht in kilogram / (Lengte in meter * Lengte in meter)

 BMI < 18,5 ondergewicht
 BMI 20-25 ideaal gewicht
 BMI 25-30 overgewicht
 BMI ≥ 30 obesitas

 

Voor kinderen gelden deze waarden niet.  Overgewicht bij kinderen wordt bepaald a.h.v. de groeicurven.
De BMI is echter niet de enige belangrijke indicator.  BMI zegt immers niks over de vetverdeling.  Buikvet, dat men vooral bij mannen aantreft (appeltype) is veel ongezonder dan heupvet, dat men vooral bij vrouwen aantreft (peertype).
Vandaar dat ook de middelomtrek een belangrijke indicatie is.  Meet de omtrek net onder de onderste ribben terwijl u uitademt.

Verhoogd risico

Sterk verhoogd risico

Vrouwen

> 80 cm

> 88 cm

Mannen

> 94 cm

> 102 cm

 

Voorkomen van overgewicht

Bijna 1 op 2 Belgen is te dik,  23% van de Belgen heeft een BMI tussen 25 en 29 en 20% van de Belgen heeft een BMI hoger dan 30. 1 op 8 kinderen is te dik.

Oorzaken

Meestal zijn er verschillende oorzaken.  Belangrijke oorzaken zijn:

  1. te veel energie
  2. foutieve eetgewoonten (vetrijk / suikerrijk)
  3. te weinig beweging
  4. genetische factoren

 

Behandeling

Bij volwassenen streven we naar gewichtsverlies.  10% gewichtsverlies vervijfvoudigt de gezondheidswinst al.  Gewichtsverlies niet door het volgen van een crashdieet, maar door het aanleren van een gezonde voeding met voldoende beweging.  Enkel op deze manier kan het gewichtsverlies behouden blijven.

Bij kinderen streven we naar gewichtsbehoud.  Ook hier geldt het aanleren van een gezond voedingspatroon in combinatie met voldoende beweging