Cholesterol

Hart- en vaatziekten

Hart- en vaatziekten zijn in alle landen met westerse beschaving de voornaamste doodsoorzaak; in België bedraagt de cardiovasculaire mortaliteit nog steeds 45 % van de totale sterfte. Te vaak wordt in onze voedingscultuur lekker eten geassocieerd met vetrijk en cholesterolrijke voeding. Deze (vet)rijke gastronomische traditie leidt tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een wijziging van het voedingspatroon vooral het overschakelen op een relatief vetarme voeding, arm aan verzadigde vetzuren maar met aanwezigheid van Omega 3- en 6-vetzuren het risico op hart-en vaatziekten beperkt. Ook overgewicht is een belangrijke risicofactor bij hart- en vaatziekten. De energie-inname onder controle houden en voldoende lichaamsbeweging is daarom zeer belangrijk.
Voor een goede gezondheid moeten volwassenen dagelijks minstens 30 minuten, kinderen en jongeren 60 minuten lichaamsbeweging nemen eventueel verspreid over de dag. Het gaat hier over matige intensiteit of inspanningen waarbij het hart iets sneller gaat dan normaal en licht gezweet wordt.

Cholesterol: boosdoener?

Cholesterol is een vetachtige stof die we nodig hebben als bouwstof voor de lichaamscellen en voor de productie van bepaalde hormonen, vitamine D en gal. Cholesterol wordt door je lichaam zelf aangemaakt, maar ook opgenomen uit de voeding. Vooral dierlijke producten bevatten cholesterol. Bij een hoog aanbod van cholesterol uit de voeding in combinatie met veel verzadigde vetzuren kan de cholesterol in het bloed te hoog worden. Teveel cholesterol is schadelijk, maar de ’totaal-cholesterolwaarde’ alleen geeft een onvolledig beeld. We onderscheiden nl twee soorten cholesterol: de LDL-cholesterol, ook slechte cholesterol genoemd, en de HDL-cholesterol of goede cholesterol. Teveel LDL- cholesterol kan zich afzetten in de bloedvatwanden en zich ophopen, zodat het risico op hart- en vaatziekten vergroot. HDL-cholesterol voert het teveel naar de lever af waarna het uit het lichaam verwijderd wordt. Hoe hoger de HDL-cholesterol hoe minder kans op hart-en vaatziekten. Hoe lager het totale cholesterolcijfer en hoe hoger de verhouding HDL/LDL, hoe minder kans op hart-en vaatziekten. Een goede cholesterolspiegel in het lichaam is belangrijk.

Een cholesterolgehalte van 190mg/dl of lager is ideaal

Streefwaarde van elk type cholesterol: Totaal cholesterol: lager dan 190/dl HDL/cholesterol: hoger dan 40mg/dl LDL cholesterol: lager dan 115 mg/dl
Je cholesterol is afhankelijk van vele factoren zoals geslacht, leeftijd, erfelijke aanleg, voeding, gewicht, lichaamsbeweging….. Op sommige factoren heb je zelf geen greep. Niets houdt je echter tegen om te stoppen met roken, meer te bewegen en op je voeding en gewicht te letten.  Ook voor andere hart- en vaatziekten hebben baat bij de juiste voeding.